Geras psichologas. Kaip atrasti savo konsultantą?

Šį kartą pasidalinsiu mintimis apie tai, kaip pasirinkti psichologą.

Nesenai viena moteris, tardamasi pirmam susitikimui, pasakė, kad konsultacijoje norėtų atsakyti sau į klausimą, ar galiu būti konsultantas jai ir ar ji gali būti klientė man? Labai taiklus klausimas! Noras sužinoti, ar šis žmogus šiame mano gyvenimo etape gali būti tuo, kuris gydančiu būdu prisilies prie manęs? Ar aš pajėgsiu palaipsniui atsiverti šiam žmogui, pasitikėti juo ir tinkamu būdu priimti iš jo pagalbą, kad ji veiktų mano gyvenime?

Pats būdamas psichologas esu šališkas, bet tikiuosi, kad tai išeis jums į naudą, nes duosiu kelis praktiškus patarimus, kaip pasirinkti konsultantą.

Pradėkime nuo to, kad svarbiausia yra žinoti, jog psichologai, psichoterapeutai ir psichiatrai tėra tokie patys žmonės. Mums, kaip ir visiems kitiems žmonėms, būdingos tos pačios netobulumo savybės. Prieš pirmą konsultaciją įvyksta įžanginis registravimosi pokalbis. Nenuvertinkite jo svarbos. Tikriausiai jums bus svarbu pastebėti, ar svarstomas konsultantas:

  • Nėra pervargęs. Mes, taip pat kaip jūs, ne visada vienodai norime dirbti.

  • Turi galimybes priimti dar vieną klientą. Mes, taip pat kaip jūs, kartais nemokame pasakyti gana ir nebesiimti darbo, kuris viršija galimybes.

  • Nori dirbti su jūsų jūsų nusakyta problematika. Aiškus ir suprantamas įžanginis pokalbis prognozuoja jūsų galimybes susikalbėti ateityje.

Reziumuojant: kartais mažiau „talentingas“ ar „garsus“ konsultantas gali daugiau, nes yra ne tiek pavargęs, apkrautas konsultacijomis ir iš tiesų nori dirbti.

Planuodami pradėti konsultavimo procesą ir rinkdamiesi konsultantą būkite realistiški:

  • Nesitikėkite greitų rezultatų (kiekvienam pokyčiui reikalingas laikas; didesniam pokyčiui  prireiks ir daugiau laiko)

  • Kelkite realistiškus tikslus (stenkitės kaskart vis labiau konkretinti savo lūkesčius ir nepamirškite, kad jūsų noras keistis turi būti nukreiptas į save pačius, o ne aplinkinius)

  • Apsvarstykite tinkamą sau susitikimų dažnumą (intervalas tarp konsultacijų neturėtų būti nei per didelis, nei per mažas; dažniausiai pakanka savaitės, tačiau kartais, ypač pirminėse stadijose, reikalingas ir dažnesnis)

  • Žinokite savo biudžetą (nusistatykite mėnesio sumą, kurią galėsite skirti pagalbai; aptarkite ją su konsultantu; per brangus konsultantas jums vargiai padės, nes pastoviai jausite įtampą dėl finansų, kas didins nekantrumą ir netgi nusivylimą)

Reziumuojant: pasirinkite konsultantą galvodami apie tai, kad su šiuo žmogumi tikriausiai teks bendrauti ilgą laiką.

Rinkdamiesi konsultantą atsiminkite, kad nebus nė vieno, galinčio jums padėti, jei nedirbsite patys. Nusiteikite, kad tikrai reikės:

  • Ruoštis konsultacijoms.

  • Vesti terapijos užrašus.

  • Būti punktualiam. Idealiu atveju jūs neturėtumėte susitikti su prieš jus buvusiu ar po jūsų ateinančiu klientu.

  • Mokytis taupyti terapijos laiką. Tolygus sesijos laiko paskirstymas bei gebėjimas tilpti į terapinę valandą.

  • Mokytis įvertinti tai, ką gaunate. Jei nuvertinsite mažus dalykus – neatrasite didelių.

Reziumuojant: atrasti savo konsultantą tikriausiai taps neįmanoma, jei labai daug tikėsitės iš jo ir mažai iš savęs.

Žinoma, jūsų konsultanto pasirinkimas bus išmėgintas. Dažnai klientai iš anksto linkę pervertinti komforto pojūtį konsultacijose, nes tikisi, kad tai bus išskirtinai malonūs įspūdžiai. Jūsų konsultantas turėtų turėti ne tik pakankamai švelnumo, bet ir kantrybės bei drąsos:

  • Nusiteikite, kad gera terapija tikrai nebus vien malonus pokalbis. Neigiamų jausmų išgyvenimas konsultacijose nebūtinai reiškia, kad pasirinkote ne tą konsultantą.

  • Pokyčiai dažniausiai gąsdina. Pokyčiai siejasi su senų įpročių keitimu, o tai siejasi su neigiamais jausmais.

  • Atvirai aptarkite iškylančius sunkumus. Reikės daug atvirumo, kad galėtumėte saugiai dalintis šiais jausmais. Stebėkite, ar jūs ir jūsų konsultantas gebate nenutylėti ir pagarboje kalbėtis apie neigiamus jausmus, kurie kyla terapijoje?

Reziumuojant: draugą pažinsit nelaimėje. Nesiblaškykite pasirinkę savo konsultantą. Kai norisi jį keisti, pirmas asmuo, su kuriuo tai aptarsite, tebūna jūsų konsultantas. Noras nutraukti terapiją gali reikšti, kad ji veikia.

Ilgainiui jūsų pasirinkimo teisingumas taps vis ryškesnis. Atkreipkite dėmesį į šiuos dalykus:

  • Ar susitikimai paskatina jūsų viltį? Tai labai svarbus jūsų tinkamo pasirinkimo požymis, nes viltis yra pagrindas pokyčiui.

  • Ar po susitikimų jaučiatės išklausyti ir suprasti?

  • Ar jums tinka jūsų konsultanto direktyvumo lygis? Direktyvumo lygis nusako, kiek jūsų konsultantas įsitraukia į patarimų davimą, interpretacijas ir paaiškinimus, užduočių skyrimą ir pan. Yra konsultantų, kurie laikosi labai žemo direktyvumo ir yra konsultantų, kurie teikia ganėtinai direktyvias konsultacijas.

  • Ar susitikimai žadina jūsų sąžinės balsą? Sąžinė rodo teisingą kryptį gydančiai patirčiai bei reikalingiems pokyčiams.

Reziumuojant: konsultanto pasirinkimą vertinkite ne tiek pagal jo žodžius, kiek pagal šio bendravimo poveikį savo gyvenimui.

Iš savo klientų pasakojimų apie jų ankstesnes konsultantų patirtis patyriau, kad dažnai konsultanto pasirinkimas vyksta orientuojantis į kitus dalykus. Norėčiau paminėti ir tai, ko siūlyčiau nedaryti:

  • Pernelyg nesureikšminkite teorinės konsultanto orientacijos. Pasitaiko, kad ieškant pagalbos, metodas tampa svarbesnis už žmogų. Prisimena vienas profesinis anekdotas. Daug konsultantų pakeitęs klientas visą konsultaciją nori kalbėti tik apie terapeuto taikomus metodus. Galiausiai terapeutas klausia: „Kas jus skatina tiek daug domėtis mano teorine orientacija?“ „Žinojimas, kad būtent tų dalykų, apie kuriuos man pasakojate, iš jūsų ir nesulauksiu...“, - atsako klientas.

  • Venkite kainos nulemto pasirinkimo. Neskubėkite kelti kainos klausimą nepabendravę su būsimu konsultantu. Jei konsultantas matys siūlomo darbo prasmę ir norės jo imtis, jūs tikrai atrasite abi puses tenkinantį finansinį sprendimą.

  • Perdėtai nesiorientuokite į atsiliepimų paiešką internete. Realybėje šiomis paslaugomis pasinaudoję klientai labai vangiai rašo atsiliepimus internete. Tikriausiai tai sąlygoja noras išsaugoti anonimiškumą. Rekomendacijos dažniausiai perduodamos iš lūpų į lūpas pažįstamiems. 

Reziumuojant: renkantis konsultantą, gyvas pokalbis žymiai svarbiau nei daug reklamos ir informacijos iš interneto.

Pabaigai noriu paminėti, kad jūsų konsultantų pasirinkimas bus platesnis jei:

  • Įvertinsite ne tik kabinetinių, bet ir nuotolinių konsultacijų internetu galimybę. Patirtis rodo, kad išlaikant reikiamas nuostatas, nuotolinis darbas gali būti taip pat sėkmingas, kaip ir gyvi susitikimai kabinete.

  • Rinkdamiesi konsultantą leisite sau susitikti su keliais specialistais.

Psichologas Tomas Porutis 

 
Parašykite
Paskambinkite
Apie